Casanova u Istri

Praizvedba : 03.10.2009.
 
Glazba : Alfi Kabiljo
Libreto i tekstovi pjesama : Drago Orlić i Alfi Kabiljo
Redatelj : Krešimir Dolenčić
Izvedeno :
 

CASANOVA U ISTRI
 
Komična opera
 
HNK Ivan pl. Zajc - RIJEKA
CASANOVA U ISTRI (kratak sadržaj)
1. ČIN
Venecija. Kazališna družina „Histri" potuca se po Veneciji za vrijeme karnevala, izvodeći svoju verziju Don Juana („Kameni gost").
Pantomima - u stilu commedije dell' arte, o Don juanu koji prodaje dušu Vragu ne bi li zaveo prekrasnu Colombinu i oteo je od njezinog starog, ljubomornog muža Pantalonea. Don Juan ubija starog muža, ostavlja djevojku, a ona se, ostavljena ubija. Vrag dolari po svoje i povlači Don Juana k sebi.
Dolazi kovitlac venecijanskih maski. U općoj gužvi oko karnevala, predstava baš i ne prolazi najbolje i Histri razmišljaju o povratku natrag. Mladi Stefano (Don Juan) zaljubljen je u Dorinu (Colombina), a tu vezu ne odobrava Fra Angelo (Pantalone), koji ujedno i špijunira za Dorininog strica, porečkog biskupa. Četvrta članica družine Simonetta (Vrag), svojim ženskim čarima i muškom energijom drži ih sve na okupu. To sve promatraju Giovanni Giacomo Casanova i njegov sluga, Švicarac Le Duc, koji se skrivaju od venecijanskih zbira i zakona. Casanovi se odmah svidi Dorina i unatoč protestima Le Duca zavodi je pjevajući o svojim brojnim uspjesima. Prolazi policija koja traži Casanovu. Glumcima žbiri nisu dragi jer nemaju dozvolu nastupa i prijeti im kazna i zatvor, pa tako sve čine kako bi ih smeli, glume i pjevaju („Kazalište je zla kob"). Casanova plaća kaznu za glumce i odlučuje s njima poći u Poreč i tako se skriti od venecijanske policije koja nema utjecaja na porečkog biskupa. Zbiri, ne osobito pametni, traže sumnjivce („Zbiri"). Casanova i družina ih maskirani navedu na pogrešan trag. Cijelo vrijeme Venecijom prolaze maškare, a kako se bliži jutro maske su sve umornije. I Casanova je pomalo umoran od svega („Lako je bilo kad sam bio mlad"). Njegov sluga, Le Duc govori ako je zapravo on „zaslužan" za većinu Casanovinih „uspjeha" (,,Le Duc").
Svi zajedno uzimaju stvari i odlaze na galiju ("Mirno more").
Međuslika — „Oluja" i pjesma „Ribe"

2. ČIN
Poreč. Iscrpljene i umorne Histre pronalazi vrsarski liječnik, Doktor Valerio, ljubitelj „narodne medicine", dobrog jela, lijepih žena i veseljak (,,To sam ja, doktor Valerio"). Dolazi i vrsarska krčmarica Kata koja u Poreču nabavlja hranu za feštu u Vrsaru. Kata i doktor Valerio su stari znanci, „na svaki način", pa šaleći se pozovu cijelu družinu u Vrsar na ribu i vino. Iznenada upada porečki biskup kojeg se svi boje, no ispostavlja se da on prepoznaje Casanovu. Histri tek sada shvate da su neznanci koji putuju s njima zapravo slavni Casanova i njegov sluga Le Duc. I ne samo to, nego je Casanova školski prijatelj iz mladosti porečkog biskupa. Casanova i Biskup prisjećaju se starih dana kada su bili mladi u Veneciji (,,Od kada se znamo"). Opet venecijanski žbiri! Upadaju tražeći Casanovu kojeg prate još iz Venecije. Svi zajedno, uključujući i Biskupa, ponovo ih navode na krivi trag. Casanova potom priča o svojim međunarodnim uspjesima po cijeloj Europi. („Casanova Europejac") Stanka

3. ČIN
Vrsar - Katina krčma. Večer. Nakon dobre večere, svi se povlače na počinak. Kati se sviđa Casanova i sanja o „slavnom trofeju" („Ljubav, što je to"). Tu je i Doktor Valerio, koji se s Katom prisjeća i nekih drugih „njihovih" dana. Ispostavi se da zapravo nitko ne spava („Ljubavni perpetuum mobile"), osim, naravno, Casanove.
Jutro. Svi odmoreni i naspavani. Casanova gleda Dorinu koja proba za svoje sljedeće uloge i odbija Katino koketiranje, no Kata nudi Casanovi okladu da će on biti njezin. Zalog — poljubac u guzu pred svima! Oklada je dogovorena. Casanova pokušava zavesti Dorinu (,,U vas bih se mogao zaljubiti"), no ona ne želi, jer voli Stefana. Projure žbiri. Kata je smislila plan. Dorina će zavesti Casanovu, a njih dvije će se zamijeniti u krevetu, u mraku. Dokaz — podvezica koju će Casanova uzeti od Dorine, zapravo Kate („Podvezica"). Dorina zavodi Casanovu, no to vidi Stefano i htio bi se tući. Cure mu pokušavaju objasniti da je sve to namještaljka, no Stefano ne razumije. Opet upadaju žbiri, no ovoga puta im se Casanova predstavi, jer ga ne mogu uhapsiti u Vrsaru. Žbiri napokon odustaju. Casanova Stefanu nudi okladu da će ipak osvojiti Dorinu, on pristaje uvjeren u njezinu ljubav, no Dorina se „naljuti" na Stefana, otjera ga i „zavede" Casanovu obećavajući mu svoju podvezicu nakon burne noći. Dorina odlazi u krevet i zamjenjuje se s Katom. Casanova, ne znajući odlazi za njom, a Stefano koji je sve to vidio i koji ne zna ništa o dogovoru tuguje i želi otići jer misli da ga je njegova vjerna Dorina ipak prevarila s Casanovom. Pojavljuje se Dorina iza njega i Stefano shvaća da je zapravo Casanova taj koji je prevaren. Sretni, slave svoju ljubav za vrijeme dok Casanova ne zna kakva mu je podvala napravljena (,Ja svoju sretnu zvijezdu slijedim"). Casanova slavodobitno izlazi iz kreveta i umjesto trijumfa uvidi da su ga svi prevarili. Izgubio je okladu. Mora pred svima poljubiti Katu u guzu. Osramoćen, želi otići („O fortuno").

4. ČIN
Teatar. Sve je bila velika iluzija. Dorina i Stefano se žene („Živjeli mladenci"), a sve oko Casanove je zapravo karnevalska šala. Kao vrhunac dolazi velika lutrija na kojoj dobitnici mogu birati nekoga suprotnog spola. Krčmarica Kata stavila je masku božice Fortune, a Doktor Valerio joj pomaže izvlačiti („Lutrija"). „Kolo sreće se okreće". Stefano je dobitnik sedmice, ali on već ima svoju Dorinu. Na redu su djevojke koje mogu birati muškarce. Simonetta, dobivši trinaesticu izabire Le Duca, a napokon i zaljubljena Kata ipak bira svog prevarenog ljubavnika Casanovu („Kako izabrati"), koji sretan, pristaje. Opera završava bakanalskom pjesmom i posvetom velikom zavodniku Giovanniju Giacomu Casanovi!

U alternativnoj verziji Simonetta je prerušeni muškarac koji lukavstvom vabi Casanovu u krevet s njim.
GLAZBENI BROJEVI:
 
1. ARIJA DORINE
2. CASANOVA - EUROPEJAC (Casanova, zbor) 
3. DR. VALERIO
4. DUET DORINE I CASANOVE
5. GDJE SI MOJA SRETNA ZVIJEZDO (Stefano)
6. JA SAM LE DUC
7. KAKO IZABRATI (Kata)
8. KAZALIŠTE JE ZLA KOB (Casanova)
9. LAKO JE BILO DOK SAM BIO MLAD (Casanova, Le Duc)
10. LJUBAV, ŠTO JE TO? (Kata)
11. (MOŽDA) ZA SVE SU KRIVE ŽENE (Casanova)
12. OD KADA SE ZNAMO (Casanova, biskup Raimondo)
13. O, FORTUNO! (Casanova)
14. U LJUBAVNOM BOJU NEMA MI RAVNA (Casanova)
15. VINO, VINO (Le Duc, dr. Valerio)
 
ULOGE:

CASANOVA - Ivica Čikeš
LE DUC (Casanovin sluga) - Voljen Grbac
DORINA (zaručnica Stefanova, nećakinja biskupova Marijana Radić) - Vanja Zelčić
STEFANO (siromašni plemić, zaručnik Dorinin) - Davor Lešić
SIMONETTA (Dorinina prijateljica) - Ivanica Lovrić
FRA ANGELO (prerušeni svećenik) - Dario Bercich
BISKUP RAIMONDO (porečki biskup, Dorinin stric) - Siniša Štork
ŠJORA KATA (gostioničarka, vlasnica krčme u Vrsaru) - Kristina Kolar
DR. VALERIO (Vrsarski liječnik) - Robert Kolar
FERDINANDO (šef venecijanskih žbira) - Saša Matovina
LAZARO (žbir) -  Marko Fortunato
SEVERIO (žbir) - Ivica Žunić
PIETRO (žbir) - Darko Matijašević

Dirigent -  Ivo Lipanović
Zbor i orkestar Opere HNK Ivana pl. Zajca, Rijeka
Scenograf Dalibor Laginja
Kostimografkinja Doris Kristić
Suradnica za scenski pokret i koreografkinja Snježana Abramović
Oblikovatelj svjetla i projekcije Deni Šesnić
Asistentica kostimografa Sandra Dekanić
Asistentice scenografa Iva Miškulin, Lana Predojević
Autor maski Tihomir Marinković
Asistent dirigenta Igor Vlajnić
Koncertni majstor Daniela Maras Mendiković
Korepetitori Ana Anconelli, Igor Vlajnić
Zbor uvježbao Igor Vlajnić
Glazbeni suradnik Ilan Kabiljo
Notni materijal priredio Felix Spiller
Inspicijentica Branka Kušen Kajdi
Šaptačica Nina Simčić
Izjave i kritike:

Virtuozna orkestracija bogata bojama i dinamičkim nijansama, izuzetna melodioznost i sugestivnost u pjevačkim arijama, značajna upotreba "domaće" istarske ljestvice, te vrckava scenska igra svih protagonista trebale bi ovoj operi pribaviti dugotrajnost na riječkoj, a nadam se i ostalim hrvatskim opernim pozornicama.
Ivo Lipanović, dirigent

Raznovrsnost glazbene misli maestra Kabilja čiji sam veliki poštovatelj oduvijek, vodila nas je glazbeno kroz stoljeća — od baroka preko rossinijevske furioznosti do romantičnih dueta ili pak disonantnih motiva svojstveno žanrovima dvadesetog stoljeća. No sve to začinjeno vrlo autentičnim stilom maestra Kabilja. Čast je redatelju praizvoditi operu. A pogotovo domaće, hrvatsko djelo. "Casanova" će ući u hrvatsku glazbenu povijest.
Krešimir Dolenčić, redatelj

Hvala maestru Kabilju koji nam je podario sjajnu partituru opere "Casanova u Istri".
Nada Matošević-Orešković, intendantica HNK I. pl Zajc

Čudi me da se Kabiljo uhvatio takvog posla, jer je ovo strašno naporno. Sjajno.
Vojo Radoičić, slikar

Mnogi su se uživjeli u to da se kod nas ništa dobroga ne može dogoditi, a ova predstava to svakako demantira.
Milana Vuković Runjić, književnica

Svojom prvom operom Kabiljo je postavio nove standarde hrvatskoj glazbi.
Svjedan Hribar, Novi list

Stvaranje i uprizorenje opere, te najzahtjevnije glazbeno-scenske tvorevine, u današnje vrijeme je gotovo nemoguća misija. No, Alfiju Kabilju najpopularnijem i najsvestranijem hrvatskom skladatelju s uspješnom šest desetljeća dugom i plodnom kazališnom karijerom, autoru najpopularnijeg hrvatskog mjuzikla svih vremena "Jaka, Jaka", to je ipak uspjelo.
Višnja Požgaj, Vjesnik

"Casanovi u Istri" smiješi se dug život. Publika je, sudeći po čestom pljesku kojim je prekidala predstavu, da bi na kraju umjetnicima podarila i uzvike "bravo", uistinu uživala o glazbenoj priči o ljubavniku.
Nevenka Koščić, Večernji list

Prvo operno djelo našeg "kralja mjuzikala" pobudilo je veliki interes publike koju su oduševile ljubavne zgode i nedaće Casanove iz 1776. godine, u Veneciji, Poreču i Vrsaru.
L. Benčić, Slobodna Dalmacija
 
Kabiljo glazbeno karakterizira izrazom koji osviješteno traži komunikaciju s prošlošću komične opere, te pjev svojih protagonista, iskustvom i talentom izrazitog melodijskog nadahnuća. Glazbeno dojmljivo djelovala je orkestralna "Oluja" i Katina arija" u izvedbi K. Kolar.
Zdenka Weber, Hrvatsko slovo

Glazba Alfija Kabilja je promišljena, prpošna, slušna i lepršava, zamišljena da uhu bude ugodna.
Zvonimir Peranić, Dayline

Vedre teme i humor područje su po kojome s A. Kabiljo suvereno kreće i pronalazi put do publike. Nižu se zahtjevne pjevačke sekvence i oštra ritmika kroz koje skladatelj iskazuje tehničko umijeće orkestracije i melodijsku inventivnost.
Davor Schopf, Vijenac

Riječka je publika pokazala veliko zanimanje za praizvedbu, ispunivši gledalište do posljednjeg mjesta.
Svjetlana Hribar, Glas Istre

Publika je uživala u glazbenoj priči o ljubavniku....
Nataša Barac, Ha-kol

Partitura je solistima pružila priliku da pokažu vokalne i interpretativne mogućnosti, što su oni i iskoristili
Ramiro Palmić, Kulisa

Ono što publici smijemo mirne savjesti obećati jest puno veselja, vrckavosti i šarenila. Vrlo opsežna partitura bogate orkestracije vrlo je zahtjevna i svirački i pjevački.
Branimir Pofuk, Jutarnji list

Vještina i ekspresivnost se odražava u arijama protagonista često teškim za izvođenje. Dobre su i poletne zborske intervencije.
Patrizia Venucci Merdžo, La Voce del Popolo

Riječki HNK je poslu prionuo s vidljivim entuzijazmom i žarom, što i nije moglo rezultirati nego velikim uspjehom kod publike, koja je djelo na praizvedbi prihvatila uz burno odobravanje.
Antun Petrušić, Marulić 2010

Svakako vrijedi pogledati.
Bosiljka Perić Kempf, Novi list
 
Glazba koju potpisuje Alfi Kabiljo je kombinacija rosinijevskog koloraturnog stila i mjuzikla, a rezultat je komična opera koja obiluje ljubavnim intrigama i igrama, karnevalom, hedonizmom i erotskim nabojem
 
Praizvedba opera Casanova u Istri Alfija Kabilja svakako je značajan hrvatski glazbeni i kulturni događaj. U njezino postavljanje na scenu uložen je veliki napor, te je potvrđena programska inventivnost i kvaliteta ansambla Opere HNK Ivana pl. Zajca. Nesumljvo da je Alfi Kabiljo napisao vrijedno i osebujno glazbeno-scensko djelo koje će zbog pjevnih arija i prizora te ljepote orkestralnih fragmenata saživjeti sa slušateljstvom i opstati na našim opernim podijima.
R. Palmić, KULISA.eu
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Klavirski izvadak / Piano arrangement
EDICIJE SPILLER / ALFI KABILJO COLLECTION, Zagreb 2012.
 
 

 
 VIDEO ZAPIS :
 
 
 Video zapis kompletne opere "Casanova u Istri" - snimljeno 03.10.2009.
 
 

All rights reserved ©  www.alfi-kabiljo.com © Alfi Kabiljp - Izrada : David Danijel Dezsö